UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Druhý „gospel“ v kariéře HATE už rozhodně není tak revoluční jako byl svého času ten první, dnes již osm let starý „Anaclasis“ (A Haunting Gospel Of Malice & Hatred). Není se však čemu divit, Varšavská sestava již nějaký ten pátek nedlí kdesi na periferii veřejného zájmu jako za časů „Cain´s Way“, nýbrž již pečlivě střeží pracně vydobytou pozici mezi tou nejužší domácí žánrovou elitou. A jak už to tak někdy bývá, větší popularita mnohdy drsněji přitáhne konzervativní otěže a nebo s sebou přinese daň v podobě relativně snadné sázky na jistotu. Přesně takovým případem je i osmá řadová deska HATE – se všemi „pro“ a všemi „proti“.
„Solarflesh“ (A Gospel Of Radiant Divinity) volně navazuje na předchozí výlisek „Erebos“, jenž kapelu posunul z relativně experimentálních poloh (jejihž vrcholem je výtečné album „Morphosis“, i po pěti letech rostoucí s každým dalším poslechem) směrem k přímočařejší, snadněji stravitelné produkci, často navíc odkazující k polské ikoně ze všech nejzářivější – k BEHEMOTH. Ovšem pozor, jedním dechem dodávám, že tentokrát to s tím „plagiátorstvím“ není až tak horké, „Solarflesh“ sice jasně vychází z předešlé desky, nicméně současně se i snaží (a nutno dodat, že úspěšně) uniknout z dosahu vlivu slavnějších kolegů pod vedením Adama Michała Darskiho.
Stejně jako na „Erebos“, zachovali HATE i tentokrát cit pro přehlednější, memorovatelnou a jasně čitelnou kompoziční strukturu. Kratším skladbám typu „Festival Ov Slaves“ nebo „Alchemy Ov Blood“ (mimochodem jasný vrchol sbírky) sedne tahle filosofie jako ulitá, v případě těch delších ale tak trochu padá kosa na kámen. Ukázkovým příkladem je sedmiminutové pochodové cvičení „Sadness Will Last Forever“, kde HATE nechávají nebohého posluchače příliš dlouho trpět v marném očekávání přílivu osvěžujících myšlenek nebo méně tradičních kompozičních technik.
Nové album HATE jasně dokazuje, že potenciál cesty nastoupené vydáním „Erebos“ rozhodně není nevyčerpatelný. Transparentní a méně komplikovaný přístup rozhodně nelze praktikovat donekonečna. Zatímco z hlediska skladatelského odvážněji pojatá dvojice „Anaclasis“ - „Morphosis“ vykazuje i dnes slušnou odolnost vůči nenechavému zubu času, aktuální pár „Erebos“ - „Solarflesh“ na tom již tak slavně není. Začíná se projevovat jistá schematičnost a občas se dostaví okatější moment dobře známý z předchozích nahrávek (viz třeba úvodní riff v „Timeless Kingdom“, až příliš podobný tomu z „Erebos“).
Rozumějte tomu dobře, druhý gospel v kariéře HATE nepovažuji za nějak nepodařený, ba právě naopak, líbí se mi více než předchozí deska, a to především díky slyšitelnému odklonu od tvorby BEHEMOTH. Zvláštní plusové body pak jdou na konto kytaristy Konrada Ramotowskiho, jehož chytlavá sólová práce je jednoduše strhující. Kdo nevěří, zopakuje si v klidu poslech „Alchemy Of Blood“, „Timeless Kingdom“ a nebo titulní skladby.
Sečteno podtrženo, „Solarflesh“ (A Gospel Of Radiant Divinity) je slušná deathmetalová nahrávka jasně reprezentující současnou podobu scény našich severních sousedů. A právě ten, kdo má ve zvláštní oblibě onen tradiční polský chladně-perfekcionistický přístup a svým způsobem obdivuje práci bratří Wiesławských za pulty studia Hertz, si klidně může k mému zdánlivě skromnému hodnocení přihodit něco navíc.
(P.S. uvidíme kam se cesty HATE budou ubírat dále, kor ve světle nedávného úmrtí baskytaristy Sławomira Kusterky. R.I.P.)
„Solarflesh“ (A Gospel Of Radiant Divinity) je slušná deathmetalová deska jasně reprezentující současnou podobu scény našich severních sousedů. A právě ten, kdo má ve zvláštní oblibě onen tradiční polský chladně-perfekcionistický přístup, si klidně může k mému zdánlivě skromnému hodnocení přihodit nějaký ten bod navíc.
7 / 10
Adam Buszko
- zpěv, kytara, samply
Konrad Ramotowski
- kytara
Sławomir Kusterka
- baskytara
Stanisław Malanowicz
- bicí
1. Watchful Eye Ov Doom
2. Eternal Might
3. Alchemy Ov Blood
4. Timeless Kingdom
5. Festival Ov Slaves
6. Sadness Will Last Forever
7. Solarflesh
8. Endless Purity
9. Mesmerized
Solarflesh (A Gospel Of Radiant Divinity) (2013)
Erebos (2010)
The Litanies Of Satan (live) (2009)
Morphosis (2008)
Anaclasis (A Haunting Gospel Of Malice & Hatred) (2005)
Litanies Of Satan (DVD) (2004)
Awakening Of The Liar (2003)
Cain's Way (2002)
Victims (EP) (1999)
Lord Is Avenger (1998)
Daemon Qui Fecit Terram (1996)
The Unwritten Law (demo) (1995)
Evil Art (demo) (1994)
Abhorrence (demo) (1992)
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.